lördag 6 februari 2010

Uppföljning av lusningen!

Nu skall vi följa upp en rafflande följetong, nämligen reparationen av ett bord på babordssidan under vattenlinjen.

Förre ägaren råkade ju skada en bordskant mot slipvagnen vid torrsättningen då vi besiktigade båten innan köp. Då såg det ut så här bedrövligt (nedan). Man skymtar även en nit vars skalle är hårt krökt. Tack och lov var inget knäckt.


Thomas Larsson som genomförde besiktningen kunde genast konstatera att det krävdes en reparation för att fukt inte skulle tränga in i träet, och lika självklart fick han uppdraget att laga skadan.


Här ses hur reparationen pågår (förra våren) med en ditspikad list under som fungerade som stöd för fräsen då han tog ur trä för att lusa in en ny bit.


Så här tjusigt blev det när Thomas var klar.


Vi behandlade först reparationen flödigt med roslagsmahogny.


Därefter var vi noga med att stryka på ett stadigt lager stenkolstjära för att skydda träet ytterligare inför en säsong i vattnet...


...och så här ser skadan ut nu efter en säsong i vatten. Knappt synlig!

3 kommentarer:

  1. Det är ju en attans tur att man har stålbåt.
    Är inte stenkolstjära detsamma som kreosot?
    och alltså olagligt.
    PD.

    SvaraRadera
  2. Det är olagligt så tillvida att handlare inte får sälja "Black Varnish" till privatpersoner, man skall ha ett registreringsbevis på en firma som sysslar med dessa preparat. På så sätt hoppas väl myndiheterna att slarvpellar inte kladdar runt med eländet utan man skall veta vad man gör. Theo

    SvaraRadera
  3. Ett super fint jobb!
    Återstår att se om vi får lusa in något när vi tar upp till våren :) Isåfall vet jag vem vi ska fråga råd.. Hehe

    Vi hörs //Göran

    SvaraRadera