söndag 6 december 2009

Säsongens 10 lärdomar

Här är våra 10 viktigaste lärdomar efter vår första säsong med Svea:



1, Sätt inte an riggen så jäkla hårt på en träbåt. Då tar hon in vatten! Vätan hann upp till durkarna innan vi hann märka vad som höll på att hända. Detta efter att vi hade tajtat hem som på vår tidigare rejsiga plastsegelbåt - dvs jättejättejättehårt. Det var alltför lätt att ta hem mycket med Sveas enorma vantskruvar och rejäla vant. Nä, easy does it - och räcker mer än väl på denna madame.

2, Lita inte på gamla batterier. Kasta ut gammalt skräp, köp nytt fräscht om du är tveksam och håll koll med bra laddare, syraprovre och vatten. Se även till att inte ha automatlänsen kopplad dirtekt till batterierna jämt. Steg två i just denna följetong för vår del blir en systematisk och succesiv renovering med tudelat elsystem med bevakning och effektivare laddning. El är viktigt.

3, Skaffa jätterejäla bränslefilter. Det växer ett satans påfund i form av elakartad gelé i all dagens diesel, och gårdagens filter fixar inte biffen. Vi kommer aldrig glömma när vi drev i kolmörkret i Mälaren när vi tillslut hade fått soppatorsk. Vinden tilltog snabbt, regnet smattrade och vi var jättetrötta hela familjen. Detta får ICKE hända igen. Bort med gammalt och in med nytt rejält filtersystem som har god kapacitet och som renar och filtrerar utan att klaga.

4, Gasreglaget måste fungera tveklöst och helt utan fel. När vi skulle smörja upp vårt gamla vackra stativ gav det istället slutligen upp efter en lång och trogen tjänst pga en gammal felaktig montering. Istället för att försöka fixa det gamla stativet med tveksamt resultat bytte vi till ett helt nytt. Många lärdomar vid monteringen där. Kvar lite finjustering, men vi fick plötsligt en båt som var mycket lättare och säkrare att manövrera.

5, Sänk ambitionsnivån på sjöutflykterna med barn ombord. Finns det verkligen ingen fin vik runt hörnet? Vi fann badparadiset "Klacken" endast 10 minuter bort från hemmahamnen, och till Tvättfatet hann vi lungt och stadigt på en halvtimme (se bilden ovan).

6, Låt resten av rustningen av skutan ta tid när hon väl är sjösatt. Maj är ändå inte sådär jättemysigt och varmt, och du har säkert stressat som sjutton för att få henne klar för själva sjösättningen. Unna dig nu en liten paus innan du kör på med att rigga och fylla båten med allt onödigt du hastigt och på impuls har köpt på båtmässan - för de grejjerna passar ändå inte för du har inte tagit dig tid att i lugn och ro ta mått på båten först...

7, Gå inte på höstens båtmässa för den är så vanvettigt tråkig och meningslös.

8, Konservera motorn samma dag båten kommer upp så slipper du tänka på det sen. Eftersom du ändå varmkör motorn - byt olja och filter så slipper du även tänka på det till våren, och korrosionskyddet är dessutom bättre. Ta även bort eventuella snäckor samma dag , annars sitter de där och hånler.

9, Planera och gör allt för att resa båthuset senast samma vecka som båten kommer upp. Annars sker det i november, och november är ett kallt och blött gyttjeinferno som du kommer hata innerligt.

10, Ta en paus från båten när hon står på land. Skriv ned allt du vill göra och stryk sedan minst hälften.

Nedräkningen har börjat! - 147 dagar kvar..!

3 kommentarer:

  1. Att lära av sina fel är viktigt, men att att göra fel man kan lära av är minst lika viktigt.
    Framförallt punkt 10.

    SvaraRadera
  2. Du är bra skön du Theo, I like.. skall tänka på allt utom att dra åt vanten ordentligt..

    //P

    SvaraRadera
  3. Ja, det där med småbarn i båten är inte lätt! 10 minuter från hemmahamnen var dit vi åkte oftast ;) Hoppas på högre ambitionsnivå nästa år!

    Min båt köpte jag efter att den sjunkit vid sjösättningen, den var för torr och de som hade den hade inte kunskapen eller tiden att ta hand om en träbåt.
    Den byggdes av en man på 60talet, han hade mallat av sin fars båt som de flydde med hit under (tror jag) andravärlsdkriget... Efter lite detektivarbete så har jag fått reda på lite roliga saker om båtens historia!

    SvaraRadera