tisdag 29 december 2009

Däckare i urval del 1

När meterologerna hotar med -16 (eller kallare!) känns båtsäsongen fånigt avlägsen - men för den sakens skull kan ju inte bloggen bara ligga i total träda!

Därför tänkte jag dela med mig lite av de bilder på liknande båtar som faller mig i smaken och som jag stött på i olika sammanhang.


Se här en stilig rundgatting som jag fotograferade i Karlbergskanalen i somras. Masten säkerligen fälld så man kommer ut under broarna. Hon är riktigt fin i linjerna med snygg styrhytt. Jag såg inget avgasrör som skvallrade om tändkula, men man kan ju alltid hoppas.


Här en annan skönhet som jag hittade på blocket. Troligen plastat däck och äldre styrhytt. Hon är klart högre i aktern än Svea med ett högt utanpåliggande roder. Jag gillar den stiliga nedgångskappen och den vackert trärena masten.


På den här madamen har någon riggat båten för segling och delvis lagt nytt däck ser det ut som. Jag gillade stuket och båtens "uppsyn". Vore spännande att veta om hon seglar bra!


Slutligen en helt underbar bild på fiskebåten Asta som här ses gå för fulla spjäll mot hamn, förhoppningsvis upplastad med fisk till någon nervöst väntande transport. Man kan bara föreställa sig hur det känns att stå där på akterdäck och insupa dofterna och känslan av träbåt, färskfångad fisk, motorljud och propellervibrationer - och havet.

2 kommentarer:

  1. Underbart med entusiaster som tar hand om de nordiska, gamla och unika fiskebåtarna.. Det finns jättemånga bevarade "kuttersnycken" :) där ute..
    Av ovan nämnda snipor så är Astra min favorit!
    Ser fram emot del 2,3,4 osv. :)
    //Göran

    SvaraRadera
  2. Kul att du uppskattar de nya serien! Jag har inte alltför många bilder att fylla serien med, men några till blir det!
    God fortsättning!
    //Theo

    SvaraRadera