söndag 9 maj 2010

Svea rei!

Liksom förra året har det varit ett väldigt intensivt slutskede att få allting färdigt inför Den Stora Sjösättningsdagen, därav brist på inlägg dessa sista dagar, men här följer istället en rafflande och ganska lång resumé!


Några dagar innan D-Day ägnade jag några timmar åt att tjära botten. Eftersom vi bara bättrade på tjärningen förra året och vi fick mängder med beväxning gjorde vi ett desto grundligare jobb i år. Detta även för att skydda borden.


Vi tog oss även för att måla hela brädgången efter endast bättringar förra året. Som vanligt gjorde Åsa ett galant jobb -långt över förväntan!


De aktre offeranodernas specialinköpta skruvar trilskades in i det sista. Jag fick borra ut två av dem pga gängpaj och istället hitta andra lösningar. Här ses babord aktre anod slutligen fästad för säsongen.


Innerpresenningen och alla 22 spännband som stagar upp båthuset togs bort.


Såpa, en diskborste och en skruvmejsel - utöver rinnande sjövatten - är de perfekta hjälpmedlen för att göra kölarna doftande rena samt mellanrinningshålen i bottenstockarna fria från skräp. Att stå på huvudet och noga skura ur dessa kräver dock akrobatiska talanger.


Ett sista lager Coelan med halkskydd lades på fördäck och över vissa mindre sprickor som vi slipat fram. Coelan har varit fantastiskt lättjobbat, och nu håller vi tummarna att det blir tätt där det tidigare läckt.


Dyvikan drogs i - bäst att ha med bildbevis... ja, det ser geggigt ut, men gegget är sikaflex och jag tror det kommer vara tätt.


Samtliga nivåer kontrollerades och en sista okulär kontroll genomfördes i motorrummet innan slang anslöts, och motorn startade snällt efter en minuts glödning. Ljuv musik! Jag vet att alla båtgrannar lyssnar intresserat på just varandras uppstarter på våren.


Sedan revs båthuset och presenningarna veks noga på sjösättningsmorgonen men hjälp av vårt numera rutinerade landbaserade lag som delvis kom sjövägen till varvet för att hjälpa till - i år även förstärkt med lille Knut. Vilket förtjänstfullt jobb!


På grund av oklara direktiv från varvsledningen var det hastigt och lustigt dags. Vips hade sling lagts kring båten som nu blev hängande en god stund på grund av rälsbrott som måste åtgärdas. Svea hamnade för långt fram på vagnen på grund av att vi inte var på plats just när hon ställdes dit, så den sista färden ned i vattnet var lite onödigt spännande...


Men allt gick vägen och här ses hon då äntligen ligga bredvid sia träbåtskolleger med landansluten länspump (bara för säkerhets skull), men när vi var där i morse var det inte många pumptag för att få henne torr - skönt!

Notera att nedräknaren till nästa sjösättning är återaktiverad!

4 kommentarer:

  1. Gratulerar till sjösättning, och ett som vanligt fantastiskt inlägg. Hälsningar från ett underbart Paris.

    SvaraRadera
  2. Underbar läsning!

    Ni har gjort henne så himla fin!!!
    Nu är det bara att hoppas på att sommaren 2010 blir den bästa tänkbara så att ni får många goa stunder tillsammans med SVEA!

    BTW. Det ska bli spännande och se hur ni löser sovplatserna mm. nu när ni utökar Sveas besättning :)

    //Göran

    SvaraRadera
  3. Grattis till sjösättningen och till ny "besättning", kul!

    Första bilden ser helt fantastisk ut, magnifik!

    //Zimba

    SvaraRadera