söndag 2 maj 2010

Tätt, UV-skyddat och ganska så fint


Schooner Gold var ett elände att jobba med tycker jag. Segt och kladdigt och trögflytande. Jag provade att spä på olika sätt men jag fick inte riktigt till det tycker jag!


Nåväl, nu har överliggare, sudband, kajuta, peke och styrhytt fernissats, kajutan och styrhytten skall få ett lager till. Det tog en väldig tid och blev inte helt bra tycker jag. Men det får väl duga. Man får minnas att det inte är en Hauptmöbel vi har - utan en fiskebåt, och det är skyddat mot UV-strålning och väta i alla fall, och det är ju det allra viktigaste.


Efter detta gav jag mig på att serva motorn lite. Då hittade jag plötsligt en rund packning som låg löst på startmotorn och påminde väldigt mycket om en oljefilterpackning... (jag bytte oljefiltret i höstas).... Kunde det vara så att jag tappat den innan filtret gick på eller är det något annat? Bara att skriva loss och kolla och se där - jag hade gissat rätt! Vilken otrolig tur. Jag vågar inte föreställa mig hur det hade sett ut i motorrum och köl om vi hade startat upp och kört motorn utan denna packning...!


Vi för en dyr och tröstlös kamp mot bakterier i bränslet. Vi slår i ävja mot dessa i tanken och byter ofta filter men skiten fortsätter att frodas. Nu bytte jag både för- och finfiltret och luftade. Nu skall bara impellern bytas, sen är vi redo för provstart!

1 kommentar:

  1. Det fanns åtmindstone förr en Red Line produkt som löste upp dessa geleklumpar av bakterier i bränslet men det bästa sättet att bli kvitt problemet är tankrengöring och att sedan hålla tanken fri från vatten inget vatten inga bakterier.
    Lycka till PD.

    SvaraRadera