torsdag 2 april 2009

Pågående reparation av bordskada


Minns du den här skadan?

Den skrev jag om den andra februari om du vill läsa mer.

Skadan uppkom under vattenlinjen på ett bord på babordssidan ungefär tvärskepps i samband med upptagningen av båten för besiktning inför köpet i augusti förra året.

Den förre ägaren kom förmodligen in lite snett i den sjösatta upptagningsvagnen och stötte i den och det blev en skada som även tog med sig en eller ett par nitskallar som du ser på bilden. Skadans längd är ca 10 centimeter.

Skadan bör åtgärdas främst för att ge en bra yta för rötskyddsbehandling av bordet och bottenfärg, men - kan jag tänka mig - även av hållfasthetsskäl.

Eftersom vi själva inte är kunniga inom den här typen av snickerier mejlade vi ut en begäran om offert på en reparation till några närliggande träbåtbyggare.

Olika förslag på sätt att laga skadan - och framför allt vääääldigt olika pris - kom i retur. Någon föreslog t ex att man som budgetlösning kunde laga skadan genom att fräsa ur och bygga upp med epoxy.

Men vi har en träbåt för att vi vill ha en träbåt (och är väldigt nöjda med att inte behöva bry oss om plast), så vi bestämde oss slutligen för att anlita träbåtsnestorn Thomas Larsson som besiktigade båten vid köp, och som såg skadan på plats där och då. Han har idag satt igång att laga skadan genom att fräsa bort skadat trä och lusa i en frisk bit och sätta en ny nit/nitar.

På eftermiddagen idag hade jag möjlighet att åka förbi varvet för att se ur det gick, men då var Thomas dessvärre inte på plats för stunden. Dock kunde jag ta några bilder för att visa hur långt han kommit då:

Den längre undre rektangeln är tillfälligt ditspikad styrlist för fräsen gissar jag.


Här ses det hela på lite håll. Man kommer nog sova ännu lite bättre när skadan är helt reparerad och övermålad med ett lager black varnish....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar