söndag 19 juli 2009

På tur med Svea, Del 5 samt filterbyte


Eftersom de hade hotat med kuling och ösregn tyckte vi det var dags att tuffa hemåt, så vi satte kosan norrut. Så över en något lugnare Mysingen, förbi gamla Dalarö Skans där man som sjövärnare har haft mycket skoj, och i sakta mak även förbi Dalarö.

Jag hann precis tänka "Tänk vad hon går bra i maskin...! Varvtalsdippen igår var kanske inbillning...?" ...när hon börjar dippa lite nu och då! Kanske 50 varv ned och tappar kraft. Illa! Nåja. Vi tog oss hem till bojen och vår vattenfyllda jolle skvallrade om vilket trist väder vi har fått utstå. Sköönt att vara hemma!

Så hur fixa varvtalsproblematiken? Varvtalsdippar borde ju tyda på skitigt filter tänker lekmannen, och jag som inte har bytt... GULP! Jag har av någon anledning litat på att förre ägaren (som uppenbarligen inte använt båten mycket) har bytt filter förra säsongen. Dumt.

Jag drog mig dessutom till minnes att den förrförre ägaren hade nämnt att han aldrig bytte filter, utan bara dränerade ut skräp från filterbehållaren... Beslut: NYTT FILTER.


Loss med det gamla... och fy 17 vilket äckligt filter... Undra på att Svea har haft svårt att dra bränsle!

Fort in till stan till Gordon på MB-Independent för nytt originalfilter, rensa filterinsatsen, lufta, och si: efter provtur inte en endaste antydan till varvtalsdipp. Härligt!!

Nyttig lärdom: Aldrig lita på någon annans filterbyten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar