lördag 2 januari 2010

Däckare i urval del 2

Först och främst: God Fortsättning på det nya året kära läsare! 2010 välkomnas med lite ny färg och form här på bloggen.


Först ut denna gång i serien är en pärla som vi fann i en hamn i Skåne. Väsentligt mindre än Svea och en riktigt rar liten skönhet som uppenbarligen vårdas ömt av sin ägare. Ett smakfullt shelterdäck på nosen ger ett visst skydd i översjö, och yttre styrning gör det möjligt att själv bärga nät och styra på samma gång. En förtjusande liten båt helt enkelt.




Det här är Wasa, över hundra år gammal, byggd i Danmark. Wasa ägdes under många år av fiskaren och tungdykaren Karl-Johan Kjellberg i Torekov. Han körde passagerare till Hallands Väderö under somrarna, övriga året var det fiske som gällde. Karl Johan var verkligen en sjöman av den gamla stammen med händer stora som dasslock och som hade seglat på alla de sju haven. Han hade infödingsspjut på väggen hemma och rensade nät i vardagsrummet och han kunde splitsa wire. Hans losskastningar med Wasa i inre hamnen i Torekov var en andlös uppvisning i fulländad fartygsmanövrering och precision.

Nu är Karl-Johan borta sedan länge och Wasa i rätt dåligt skick, men man kan tydligt skönja en riktigt god sjöbåt i det vackra och proportionerliga steget och utdragna linjerna tycker jag.


Slutligen denna gång en bild på en harmonisk båt i vackert grön kulör, namnet enligt uppgift Linnea. Troligen pinnhålet större än Svea. Jag minns tyvärr inte var jag hittat bilden, men man kan gissa sig till en kvarvarande tänkulemotor samt att den enklare gaffelriggen skvallrar om att hon fortfarande seglas. En härlig båtbild!

4 kommentarer:

  1. Hej Theo!

    Jättefin ny design på er sida! Framför allt gillar jag den nya bilden på SVEA! Den gör henne verkligen rättvisa och överbländar alla de andra däckarna i de två senaste inläggen :)

    Kul att du varit i Torekov, Skåne och hittat några av dina pärlor. Verkar vara fin båttradition där. Som du vet så var det ju Høgens hem i 20 år.. :)

    Jag vet oxå att Torekov Marin är jätteduktiga på renoveringar mm. kolla in några av deras projekt på http://www.torekovmarin.se många bra tipps..

    Snart är det bara 100 dagar kvar till sjösättning. Tiden kommer att gå fort, lovar!

    Själva är vi infrusna. Det dröjer säkert minst två veckor innan vi kan komma ut på öppet hav igen.. Den som väntar på nått gott.. :)

    God Fortsättning /Göran

    SvaraRadera
  2. Wasa är inte byggd i Danmark utan i Råå .1905 .
    Levererad till bröderna Sandberg i Råå.
    Köptes 1946 av Carl-Johan Kjellberg.

    Mvh Lennart Kjellberg

    SvaraRadera
  3. Hej Lennart! Intressant, jag var säker på att hon var byggd i Gillelaje! Har du någon aning om var Errols Britta finns numera?

    //Theo

    SvaraRadera
  4. Hej

    Satt och bläddrade bland dina bilder och hittade ett foto på min gamla f.d. fiskebåt Linnea (med grönt skrov). Min far och jag köpte den mer eller mindre som ett vrak i Limhamn 1970. reparerade henne och döpte henne till Linnea efter min mor. Vi hade båten i Lomma samtidigt som Jenina i ditt bildarkiv också låg där. 1995 var jag tyvärr tvungen att sälja henne med stor sorg och hon skall numera efter de uppgifter jag fått, sedan 2014 finnas i Stockholmstrakten. Hon är 28 fot och har en bredd på 3,3 m, djupgående ca 1,10 m. Under den tid vi ägde henne var det en 20 hk Seffle tändkulemotor med ställbar propeller som låg i. De uppgifter jag fick fram var att båten är byggd i Blekinge 1945 och motorn var från samma årtal. jag har många bilder från den tid vi ägde henne och ser fram emot att få reda på var hon finns nu. Det finns ett klipp med henne på youtub som heter start of a seffle hotbulb Engine.

    Hälsningar
    Sven Persson

    SvaraRadera