söndag 25 april 2010

Nu går det fort!

Även om det inte har uppdaterats här på bloggen den senaste tiden har det hänt desto mer på Svea! Oroliga blogumeranter har i massor hört av sig och med darrigt anslag efterfrågat uppdateringar...

Jag kan lugna alla, (sitt i båten hä-hä): lägesrapporten kommer här!


1, Slipdammet från däck däckshus, fribord överliggare och brädgång har avlägsnats minutiöst, träet är rentorkat med balsamterpentin (doftade himmelskt) och klibbduk. Klart för behandling!


2, Coelan har applicerats, hittills i två lager på berörda renslipade delar på fördäck och viss läckagetätning i vissa sprickor. Det blir BLANKT! Återstår 2-3 lager varav det sista blir hela fördäck med halkskydd.


3, Hempels drevspray håller loggivaren fri från snäckor och har här fått sig årets lite tveksamt svarta (ja det står BLACK på burken!) lager gift.


4, Här väntar ett lätt slipat och dammfritt fribord på årets lager International Toplack Kritvit 001. Vi fernissar (erfarenhetsmässig) först överliggaren, därefter målar vi fribord och brädgång, varefter bottenfärgen skall kladdas på. Uppifrån och ned är ledordet!


5, Ett blankborstat kylvattenintag (ståndsmässigt i mässing och kanske original?) borgar för god och snäckfri kylning.


6, Nya offeranoder har köpts in ehuru de gamle såg trötta ut. Detta projekt har blivit mer pyssel än väntat!


Anoderna har jag nu anpassat i längd men måste ge mig på skruvjakt då de gamla bultarna blev lite trötta av att skruvas ut och verkar vara lite udda i gängan (förstås).


Här ses styrbords förliga anod passas in med kirurgisk precision.


7, Medan stålborsten satt fast på borrmaskinen passade jag på att blanka upp vår enorma propeller (brons) och stävlager (mässing). Utöver att det blir fint så håller det som sagt snäckor och annat elände på avstånd. Klassisk före/efterbild!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar