onsdag 13 maj 2009

Man lär sig...

Vi hade planer på att packa ihop hela familjen med matsäck och blöjor och allt för att ta en trevlig tur med båten. Men det var kallt idag. Så jag åkte istället själv till båten för att fixa och städa.

Och så här i efterhand kan jag annars se vilken totalt misslyckad expedition det hela hade blivit. Här är varför:

1, Jollen var borta. Den låg inte på sin plats. Satans snorungar (förmodligen) hade stulit båten och paddlat tvärs över viken med en annan jolles åror. En toftplatta saknas, svårt att få tag i en ny. Lång promenad och roddes hem. Kraftlås inhandlas imorgon dag.


2, Väl framme på båten ville jag starta upp för att ladda batterierna. Efter nära en veckas frånvaro misstänkte jag att den automatiska länspumpen nog kan tömma batterierna om man har otur, så bäst att fylla på.

Men så hade tyvärr redan skett. Dessutom har idioten till kattskinnselektriker som kopplat ihop elsystemet dragit fler förbrukare förbi huvudströmbrytaren, tex kompassbelysningen (?) som lös när jag började felsöka. Grrr. Får ta hem batterierna imorrn och ladda. Skall man glöda räcker det inte med skitbatterier.

3, Frömjöl och fågelskit på hela båten. Björk- och måsjävlar. Måste nog montera stora fågelskrämman (=masta på).

Stor rengöring vidtogs av däck och överliggare samt överbyggnad.

Sen kunde det riktiga arbetet äntligen påbörjas. Fönster polerades blanka och styrhytt skurades och doftar rent. Det var inte gjort på länge.

Nu skall jag bara hitta batteriladdaren igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar