onsdag 27 maj 2009

Mastkränkning och belöning

Lagom tills masten skulle på och allt äntligen var klart hade någon okänd varvskamrat haft lite för bråttom. De hade flyttat vår mast med flera trista skador som följd. Dels var fernissan rispad in till träet på flera ställen, masten nedlagd på kablaget som var klämt och hade rappat ur sina fästen, topplanternan fått sig en rejäl kyss (vi får väl se om den funkar...), förstagsprofilen hängde i en vådlig båge samt de nyinoljade vantskruvarna var släpade i gruset....

Jag tror inte jag behöver skriva att vi blev rätt ilskna...


Här ovan ses masten - återigen - klar för påmastning.

Vi tuffade runt till varvet med båten och fick återigen hjälp av vår H-båtskamrat Stefan. Vi brukar hjälpa varandra med av- och påmastningar, och i år hade vi optimala förhållanden med vindstilla och sol, så allt gick mycket smidigt.

Som belöning drack vi kaffe och åt kanelsnäckor på Sveas fördäck.

Igår tisdag avslutades den inre rengöringen; dammsugning och renskurat med varmt vatten och såpa, nu är det klart att "flytta in" för lite längre färder.

Men innan vi gjorde det tog vi en liten sväng över Baggensfjärden, och kunde äntligen njuta lite av vår båt i solen. Se filmen och njut!

2 kommentarer:

  1. Nu har jag suttit och läst om eran Svea medans min lilla son sover!
    Vilken underbar båt ni har! Själv har jag en egenhändigt ombygd estländsk fiskebåt som jag pysslar om!

    Jag har alltid dubbla batterier i båten så att det bara är att byta batteri om jag varit borta en längre tid från båten och behöver starta (ang. det tidigare inlägget om batteritorsk ;))

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för tipset! Vi hade också två batterier med de var dessvärre slut båda två. Har ni en blogg?

    SvaraRadera