söndag 15 november 2009

Konservering och oljebyte


De hade stängt av det rinnande vattnet på varvet. Typiskt. Alla skötsamma båtägare borde rimligtvis ha vinterkonserverat sina ögonstenar, så de stänger av systemet. Varför det? Frosten har ju knappt visat sig! Nåväl. Jag trodde att det skulle räcka med några hinkar sjövatten för att varmköra motorn - det fungerade ju bra med vår förra segelbåt.


I med K-sprit och injektorrengörare och sedan starta upp. Skillnaden var bara att vi i segelbåten hade en liten encylindrig sjuhästars diesel. Det här är en fyrcylindrig best på 65 hästar. Det är lite mer att kyla av om man säger så... Mina fyra uppkånkade hinkar sögs ur på mindre än en minut och nålen på värmemätaren rörde sig inte en mikrometer.


Så jag kapade till lite slang och riggade upp en klassisk återvinningslösning istället. Att jag inte kom på det lite tidigare...! När motorn sedan var varm spädde jag i 50% glykol och körde en stund till. Klart!


När motorn ändå var varm och jag hade rätt grejjer på plats bytte jag olja och filter. Jag är nöjd med att det blev väldigt lite kladd, även om man förstås har en nollvision... Men hur man än gör blir det några droppar här och några droppar där. Bara att torka och se glad ut.


Sedan var det dags att göra bokslut på antalet gångtimmar, och i år kan läggas till handlingarna en gångtid på 97 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar