onsdag 6 januari 2010

Lägesrapport från vintervarvet

I väntan på det så hett efterlängtade ;-) tredje inlägget i serien "Däckare i Urval" kommer här en liten statusrapport från Svea och varvet:


Igår var jag där och pysslade med lite sånt som ännu inte hunnits med, och sådant som årstiden påkallar. Jag fick börja med att hacka loss snöskyffeln ur ett isgrepp med släggan, för den hade frusit fast under båten. När det till slut var klart påbörjades nödvändig snöröjning. Varför kan ni se på bilden ovan. Snön var på sina håll stenhård och tung och ligger och pressar på täckställningen.


Här under båten har det samlats en pöl vatten som sedan har frusit, kanske tre fyra centimeter djup på sina håll. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall tycka att det är bra eller dåligt. För visst är det väl så att det är bra med en högre fukthalt på våren? Då kan denna vattenreserv kanske vara bra att ha där? Hör gärna av er med teorier!


Enligt träbåtsexpertisens rekommendationer skall ju båthus för träbåtar täckas ända ned till backen efter nyår, för att väderleken nu har vänt och att man därför vill bevara den fukt man har kvar i träet - med undantag för en liten glipa i taknocken för att fläkta ut eventuell kondensfukt.


Sagt och gjort; nu är båthuset även tillslutet på kortsidorna. Se så rasande tjusigt det blev! Presseningar från Clas Ohlson håller dock så låg kvalitet att öljetterna mer eller mindre rasade ur pressen innan jag ens fått ut dem ur påsen. Skräp.


Slutligen två fina vinterbilder; Den djupa, fortfarande icke frusna, Erstaviken ryker av minusgraderna bortom maskskjulet och mastkranen.


Brr, -11 grader...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar