lördag 26 september 2009

218 dagar kvar till sjösättning

Tidigt i höstmorgonottan puttrade jag iväg med Svea till varvet för torrsättning - årets absolut sorgligaste dag. Landstyrkan anslöt tack och lov på varvet med årets godaste tonfiskmackor! Det var rejält sommarvarmt i solen, flera var sugna på att masta på och segla iväg! SV 8 m/s - tack och lov lä inne vid varvet. Upptagningen gick som smort för oss med seaquipstöttor och pallvirket från förra året.

Så här går det till att torrsätta på vårt varv:

Först får Svea och besättningen åka slipvagn uppför en backe fram till kranen.


Sedan läggs kranens sling under båten. Första året hade vi en strafflina mellan slingen, men det hoppar vi över numera, risken att de glider är minimal eftersom hon ju är så rak under.


Sedan kommer den mest surrealistiska delen av torrsättningen: Svea lyfts skyhögt över Hambo och Mats R10:a medan vi sliter med att rycka fram stöttor och pallvirke på den i sista stund anvisade slutliga platsen.


Här ses jag andas ut efter Sveas luftfärd, men OJ vad med snäckor...!


Som synes har vi ett inte så litet saneringsarbete framför oss, och vi bestämde på stående fot att hela botten skall få ett rejält lager black varnish i vår till skillnad från i våras då vi endast bättringsmålade, och det straffade sig tydligen...


Här ses resultat före och efter högtryckstvätt. Vi får helt enkelt ta fram en skrapa och borste!


Uppställd och klar, 218 dagar kvar...

Nu börjar landsäsongen - som bisarrt nog är rätt mycket längre än sjösäsongen...!

1 kommentar:

  1. Hej Theo!
    Tack än en gång för senast!
    Vilken skillnad att läsa er blogg nu när jag varit ombord på Svea.

    Jag har läst igenom alla inläggen igen sedan Januari..! Måste säga att ni har gjort ett fantastiskt fint och gediget jobb med Svea!

    Blir väntan för jobbig så kan ni ju alltid komma ner till östra Skåne för en tur med MS Høgen!

    Ha de gott /Göran

    SvaraRadera