torsdag 17 september 2009

Gåsö runt


Igår eftermiddag packade jag lite lunch och gav mig iväg på en tvåtimmarstur runt Gåsö. Väl ute på fjärden susade vinden på rätt bra, uppskattningsvis 6-8 m/s, så jag släckte ned i maskin och rullade ut genuan för en slör genom Fällström och ned till Gåsö. I byarna var vi uppe som mest i 4,7 knop enligt gps:en - icke fy skam för en parant gammal madam!


Väl nere vid Ägnösund hamnade vi i lä bakom Gåsö, så in med seglet och gång för maskin genom sundet och upp förbi Långholmen. Där fick vi den tilltagande vinden i näbben, Erstaviken var krabb och mörk och det blåste på en del på den öppna fjärden. Svea stånkade lungt på, och jag funderade på vad hon varit ute i för hiskeliga väder när hon gick som fiskebåt utanför Gotland på Östersjön, förmodligen hela vägen över till Polska kusten, under slutet av 40-talet, hela 50- och delar av 60-talet.


Det var skönt att gå in i kanalen mellan Gåsö och Gåsöö (ja ön heter så) och sedan upp Fällström via rundan runt södra Baggensfjärdens Furuholme och sen hem till bojen. Det var en fin resa på dryga nio sjömil, och tro mig - jag hann i lugn och ro äta lunchen på raksträckorna!

5 kommentarer:

  1. Skepp ohoy,
    och tack för inbjudan ! Härlig skuta ni har !
    Jag länkar till er, hoppas det är okej.

    Fair winds,
    /Oceanplurra
    Leif, Gbg

    SvaraRadera
  2. Tack & tack! Självfallet får du länka, som du ser nedan har vi redan länkat till dig!

    //Sveas besättning

    SvaraRadera
  3. Säger bara quality time! :))
    //Göran

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj då vilken båt! Va vackert. Och vilken blogg! Jag gillar speciellt räknaren till sjösättning. Det ska jag härma!

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg.. man blir nästan tårögd.//P

    SvaraRadera