torsdag 10 september 2009

Filterflaga i sikte

För er som är trogna följeslagare av denna blogg (tydligen över 9 000 fler än igår haha) minns säkert med isande ilningar vårt dramatiska äventyr i Mälaren där det lilla förfiltret nästan hade satt igen och vi höll på att drabbas av motorstopp mitt i farleden.


Därför kastade jag ett extra getöga häromdagen på det filter vi då bytte, och till min fasa såg jag en svart flaga flyta omkring därinne och hånle åt mig. Det där är början på en soppatorsk! Man blir ju lite förbannad och undrande vad det kan vara som smugit sig dit. Filtret skall förstås bytas och jag funderar faktiskt på att dissikera det för att se om det är en gummiflaga från soppaslangen eller något bakteriellt som lagt sig där.

2 kommentarer:

  1. En tanke.. är att tanken är smutsig.... Jag gjorde ren en av min som bekant och det såg ut som det du beskriver//P

    SvaraRadera
  2. Tråkigt med de äckliga dieseldjuren..! Vi har samma problem. Inte roligt att behöva byta bränslefilter hela 4-5 ggr/år :( De snackar om att det är mikroorganismer som växer till sig i vattnet som finns i tanken.. Finns medel för det där men jag fick rådet att inte använda det.. En båtkompis hade hällt något kemiskt medel i tanken enligt mångas råd.. Sen fick han byta förfilterna typ 20 ggr på bara några dagar.. Ingen kul historia.. Det slutade med att han fick plocka ur tanken och rengöra den mekaniskt..
    Svårt att veta hur man ska fixa det.. Lycka till med dina dieseldjur iallafall! :)
    MVH Göran

    SvaraRadera