Ett av fästena blev först lite "goddag yxskaft" kan man säga beroende på att jag i förstone inte hade lyckats få loss det gamla fästet från backslaget med muttrar och bultar i tum så vi fick hela bilden klart för oss (Borg Warner...). Försök gänga på den nya plåten! Men - ehhh - det går ju inte...?
Tillbaka till ritbordet (eller snarare till Chiefen) som sågade av muttern från plåten igen, gängade på den på det gamla fästeshållaren (svart) och sedan svetsade tillbaka härligheten. Perfekt! Rostfritt? Jo ja tackar jag!
Så borra samt skruva fast vajerhöljena med byglarna på de nymodifierade fästena och koppla ihop och justera vajrarna och kolla att slaglängd och glapp blir helt rätt. Här gassidan...
...och här på backslagssidan. Slaglängden blev helt perfekt i båda fallen och de nya fästena känns mycket stabila. Jag ville givetvis ut och provköra, men först röjde jag hela båten och la tillbaka alla durkar, luckor, verktyg och miljoner andra småprylar man drar fram, samt sanerade båten från trädamm.
Här ser ni spaken in action för första gången! Fredagen bjöd ju på kulingvindar, men Svea stretade glatt ut på en liten sväng på Baggensfjärden och spaken fungerade toppen, särskilt vid den lite kniviga återkomsten till bojen i hård vind; en hand på ratten och en hand på spaken - perfekt och enkelt! Det är lättare att utnyttja kraften i den stora propellern om man med den ena handen kan växla och gasa till och sedan skifta samtidigt som man styr med andra.
Grattis till ditt lyckade projekt!
SvaraRaderaJag har följt Sveas blogg nu ett par månader och tyckte det var dax att lägga en lite kommentar.. :)
Själv så har jag oxå en gammal fiskebåt med en kompis.. Inte riktigt i samma fina skick som er men vi verkar ha samma starka band och engagemang till våra respektive skepp.. :)
MVH Göran Olsson, Kristianstad
Grattis, vi undrade om ni skulle dyka upp i Nappeviken, men icke.
SvaraRaderaVilken helg passar dig bäst för höstsegling?
//Pelle