tisdag 1 september 2009

Spaken i bordet!

Nu gäller det! Spaken i BORDET!

Eftersom vi har båten liggande vid boj ställer det höga krav på logistik. Därför packade jag ned alla verktyg och hjälpmedel som överhuvudtaget skulle kunna vara till nytta vid ett spakmontage.

Att betänka är dessutom att man inte har 220v, särskilt inte på en båt som inte går att köra in till en brygga. ALLA verktyg utom möjligen skruvdragaren är alltså manuella...

Det blev riktigt bra tycker jag! Så här gjorde jag:


Det här med att malla var svårt. Det var mycket som skulle tas hänsyn till. Stoppvajern som satt farligt nära, några försänkta skruvar i instrumentpanelen, spaken får ej vara i vägen, använd så mycket som möjligt av det gamla hålet, kan jag skruva fast reglaget i nåt, hur skall vajrarna gå härifrån, får vi plats?? mm mm.

Tillslut tyckte jag att jag hade hittat en tillräckligt bra plats och tejpade fast mallen och ritade runt med märkpenna.


Sen borrade jag upp hörnen, först med liten borr och sedan med en grövre (bilden). Då kom skruvdragaren mycket väl till pass förstås.


En liten hobbysåg fungerade utmärkt att ta bort det mesta utöver det gamla hål som det tidigare reglaget var monterat i.


Sedan kom ett gammalt raspset från Clas Ohlson väl till pass (79 kronor för tre raspar tror jag). Rund, halvrund och flat rasp - alla kom till nytta när jag skulpterade fram detta vackra hål.


En annan magnifik 40-årspresent som jag fick av Chiefen och hans familj var två otroligt fina stämjärn. De kom också mycket väl till pass... Jag var tvungen att ta ur en hel del ur en tvärbalk för att få plats. Se nästa bild så förstår ni...

Som sagt, millimeterprecision förbi stoppvajern...!


Sådärja. Notera uppsamlingspåsen (istället för dammsugare)!


Därefter dök jag ned i detta dokument. Det ser faktiskt lite värre ut än vad det är.


Sen kopplade jag vajrarna i reglaget. Tillslut fick jag märka upp vilken som skulle fästas var, för jag glömde irriterande nog bort det heeeeeela tiden och var tvungen att kolla i papprena igen. Sen drog jag vajer till maskin och backslag och de var minst lika böjliga som de gamla vilket var en stor lättnad. Och de räckte ända fram.


Slutresultatet! Jag borrade fyra hål och drog fast stativet i bordet, sen ändrade jag spaken så att neutral är i det läget när spaken är rakt upp istället för snett bakåt som är orginal. Varför kan man undra, på nåt sätt vill man veta att man SKULLE kunna lägga full back om man behöver. Dessutom är det lättare att se vad som är neutral.

Slutligen en liten avputsning med t-röd och så åkte den klassiska klisterlappen upptill på plats. Ta-daa!

Imorgon återstår måttagning för de plåtar där vajerhöljet skall fästas på maskin och backslag då detta måste göras annorlunda från innan. Till ovärdelig hjälp med detta kommer min kompis Chiefen att bistå.

Visst blev det tjusigt?

2 kommentarer: